Σχετικά

 

Μαθαίνω με Χειλεανάγνωση και Νοηματική

Η εκπαιδευτική εφαρμογή χωρίζεται σε δύο μέρη.

Το 1ο μέρος έχει την μορφή ψηφιακού λεξικού νοηματικής και παρέχει τη δυνατότητα μελέτης ενός συνόλου λέξεων με πολλαπλούς τρόπους.

1ο μέρος - Λεξικό Νοηματικής

Έτσι κάθε μία λέξη αποδίδεται με :

  1. γραπτό λόγο,
  2. προφορικό λόγο με τη μορφή ήχου,
  3. προφορικό λόγο με τη μορφή βίντεο εστιασμένου στο στόμα, για την απόδοση της άρθρωσης κάθε λέξης,
  4. εικόνα,
  5. Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ),
  6. λειτουργία του φωνολογικού συλλαβισμού των λέξεων.

Το 2ο μέρος της εφαρμογής παρέχει στον χρήστη την δυνατότητα εξάσκησης με την μορφή Ερωτήσεων – Quiz, έξι διαφορετικών τύπων ανάλογα με το αντικείμενο στο οποίο θέλει να εξασκηθεί.

Η ιδέα της δημιουργίας του εκπαιδευτικού λογισμικού προέκυψε μέσα από την καθημερινή επαφή και διδασκαλία σε κωφούς και βαρήκοους μαθητές καθώς και μέσα από συζητήσεις και ανταλλαγή απόψεων με συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων για θέματα σχετικά με τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου των μαθητών του σχολείου.

Η εφαρμογή λειτουργεί από τον Απρίλιο του 2014 στην ιστοσελίδα του Ειδικού Γυμνασίου – Λυκείου ΕΑΕ Κωφών & Βαρηκόων Θεσσαλονίκης και καλύπτει ένα κενό που παρουσιάζεται στη σχολική διδακτική πράξη κατά τη διδασκαλία και τον εμπλουτισμό λεξιλογίου, καθώς τα λεξικά της νεοελληνικής και της νοηματικής που κυκλοφορούν έχουν ελλείψεις όσον αφορά τον πενταπλό συνδυασμό γραπτού λόγου, νοηματικής, χειλεανάγνωσης, εικόνας και ήχου. Επιπλέον η εφαρμογή χρησιμοποιείται και για λογοθεραπευτική παρέμβαση με στόχο την περαιτέρω εξάσκηση των κωφών και βαρήκοων μαθητών του σχολείου μας (και όχι μόνο) στον προφορικό και γραπτό τρόπο επικοινωνίας.

Καινοτομίες της εκπαιδευτικής εφαρμογής

  1. Η εφαρμογή καλύπτει ένα κενό που παρουσιαζόταν στη σχολική διδακτική πράξη κατά τη διδασκαλία και τον εμπλουτισμό λεξιλογίου, καθώς τα λεξικά της νεοελληνικής και της νοηματικής που κυκλοφορούσαν είχαν ελλείψεις όσον αφορά τον πενταπλό συνδυασμό γραπτού λόγου, νοηματικής, χειλεανάγνωσης, εικόνας και ήχου.
  2. H λειτουργία του συλλαβισμού των λέξεων. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση παιδαγωγικού πράκτορα (pedagogical agent), ο οποίος έχει την μορφή κουκουβάγιας και αναλαμβάνει τον ρόλο της παρουσίασης του φωνολογικού συλλαβισμού των λέξεων. Με τον τρόπο αυτό δίνεται η δυνατότητα στους κωφούς μαθητές να αποκτήσουν φωνολογική επίγνωση, να εξασκηθούν και να αυτοαξιολογηθούν σε πρόγραμμα λογοθεραπευτικής παρέμβασης.
  3. Ο χρήστης της εφαρμογής έχει την δυνατότητα μέσα από ένα εύχρηστο περιβάλλον να εξασκηθεί με την μορφή ερωτήσεων (QUIZ), ανάλογα με το αντικείμενο στο οποίο θέλει να επικεντρωθεί. Μέχρι στιγμής έχουν υλοποιηθεί 6 διαφορετικοί τύποι εξάσκησης.

Η εκπαιδευτική εφαρμογή απευθύνεται σε :

  1. Σε παιδιά κωφά ή βαρήκοα μικρής ηλικίας, τα οποία δεν γνωρίζουν ανάγνωση. Η εφαρμογή αυτή θα τα βοηθήσει να μάθουν και να δουλέψουν με το βασικό λεξιλόγιο της Νεοελληνικής Γλώσσας, καθώς και με τον τρόπο με τον οποίο η κάθε λέξη αποδίδεται σε γραπτό λόγο, προφορικό λόγο και στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ). Σημαντικό ρόλο στον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αυτά θα δουλέψουν, παίζει η σύνδεση της κάθε λέξης με μία αντιπροσωπευτική εικόνα.
  2. Σε άτομα Κωφά ή Βαρήκοα μεγαλύτερης ηλικίας. Στα άτομα αυτά δίνεται η δυνατότητα να εξασκηθούν ποικιλοτρόπως σε ένα μεγάλο αριθμό λέξεων.
  3. Σε ακούοντα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Τα παιδιά κάνοντας χρήση των επιλογών εικόνα και ήχος μπορούν να εξασκηθούν στην ανάγνωση και την ορθογραφία.
  4. Σε ακούοντα άτομα που ενδιαφέρονται να μάθουν νοηματική.
  5. Σε οποιοδήποτε άτομο επιθυμεί να κατανοήσει και να αντιληφθεί τον τρόπο επικοινωνίας των κωφών και βαρήκοων.

Συντελεστές
Η εκπαιδευτική εφαρμογή υλοποιήθηκε από τον καθηγητή Πληροφορικής του Ειδικού Γυμνασίου – Λυκείου ΕΑΕ Κωφών και Βαρηκόων Θεσσαλονίκης, Χαράλαμπο Αλατζιά ΠΕ86, MΕd.

Η προφορική απόδοση των λέξεων της εφαρμογής έγινε από τον λογοθεραπευτή του σχολείου, Θεόφιλο Τσανακτσίδη ΠΕ21.

Στο εγχείρημα για την δημιουργία του εκπαιδευτικού λογισμικού, εμπλέκονται όλοι οι μαθητές του σχολείου, σε διαθεματικό πλαίσιο διδασκαλίας των μαθημάτων της πληροφορικής, με το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας και του μαθήματος της ερευνητικής εργασίας.

Χαράλαμπος Αλατζιάς ΠΕ86, MΕd

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω